Het was even stil…

… maar de komende weken zal ik deze pagina vaker gaan vullen met nieuwtjes. Want wat is er veel gebeurd de afgelopen tijd!

Sinds begin dit jaar ben ik als game-designer werkzaam bij Salsaparilla. Dit game-bedrijf ontwikkelt games voor bedrijven en organisaties die te maken hebben met verander- en ontwikkelingstrajecten. Een nieuwe visie, het concretiseren van kernwaarden, teams die anders moeten gaan samenwerken… voor dit soort klanten maakt Salsaparilla serious games. En vanwege het feit dat ze – naast bord-, kaart- en online-spellen- ook regelmatig acteurs inzetten binnen hun games waren ze voor mij het gedroomde bedrijf om voor te werken.

Inmiddels heb ik drie game-concepten voor hen ontworpen. Woningcoöperatie Staedion uit Den Haag wilde een game om hun nieuwe kernwaarden onder de aandacht te brengen van hun verschillende afdelingen. Samen met mijn collega Arjaan Zijlstra bedachten we een serie challenges waar alle Staedion-medewerkers gedurende een aantal maanden mee aan de slag konden.

Voor woningcoöperatie Woonwaard in Alkmaar bedacht ik een game waarin de meer dan 150 medewerkers gedurende één middag in kleine teams moeten samenwerken om de leefbaarheid van een probleemwijk te verbeteren. Nieuwsberichten, appjes, buurtbewoners, en ketenpartners zorgden voor een continue spanning en een reeks aan onverwachte gebeurtenissen. Alleen door effectief met elkaar samen te werken konden de problemen het hoofd worden geboden.

En tenslotte maak ik momenteel een bordspel-game voor GGZ-instelling Lister uit Utrecht. Hierbij moeten verschillende teams proberen één van hun cliënten zo goed mogelijk te begeleiden naar zelfstandigheid, terwijl ze intussen met diverse uitdagingen te maken krijgen. Ook hier staan verschillende kernwaarden, zoals ‘Samen’, ‘Daadkrachtig’ en ‘Gelijkwaardig’ centraal.

Het plezierige aan het werken bij Salsaparilla is de tijd die je hebt om – samen met de klant- te komen tot een goed eindproduct. Het is maatwerk, waardoor het nodig is om als designer jezelf een tijdje helemaal onder te dompelen in een organisatie. Hoe is de sfeer? Waar lopen mensen tegenaan tijdens hun werk? Wat zijn de kwaliteiten van een organisatie, waar zijn verbeterpunten te vinden? Door rond te lopen en met mensen te praten kom je de antwoorden op deze vragen, en kan de game naadloos aansluiten bij de behoefte van de klant.

Is er nog meer te melden? Genoeg. Het afgelopen jaar ben ik druk bezig geweest met onderzoeken hoe technologie het gebruik van trainingsacteren en andere vormen van live-simulaties gaat beïnvloeden. En ik heb inmiddels mijn eerste VR-script achter de rug. Daarover de volgende keer meer.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *